Waarom komen mensen naar een bijeenkomst? Voor de interessante sprekers? Om kennis op te doen bij workshops? Voor de leuke gadgets?
Focus op de inhoud, maar…
Het organiseren van een event is een intensieve klus. Geen wonder dat je gefocust bent op een stevige inhoud. Sprekers met een inspirerend verhaal. Workshops en presentaties met nieuwe en nuttige informatie. Als je zo intensief aan de slag bent met de inhoud wil je het sociale aspect wel eens uit het oog verliezen…
‘O, ik kom voor de contacten!’
Mensen willen netwerken
Op een event praten we met veel mensen. We vragen wat bezoekers verwachten en waar ze voor komen. Opvallend vaak wordt ‘netwerken’ in het antwoord gevlochten. Mensen ontmoeten, contacten opdoen, visitekaartjes uitwisselen. Voor veel professionals is het opdoen van nieuwe contacten een belangrijke reden om hun schaarse tijd in een event of bijeenkomst te investeren.
Creëer ruimte in je programma
Je event wint aan waarde als je daar de ruimte voor geeft. Soms worden we op een event getrakteerd op een programma van tientallen workshops, kop-aan-staart geprogrammeerd. Of een half uurtje lunchtijd. Een gemiste kans. Het ligt voor de hand, maar wordt snel vergeten: zorg voor een beetje lucht in het programma. Zodat bezoekers naar huis gaan met bruikbare kennis én met waardevolle nieuwe contacten!
Als mensen terugkijken, kijken ze vaak naar het sociale aspect van je event.